EU

EU

miercuri, 25 martie 2015

ORDINEA CUVINTELOR



780. Complimentul determina predicatul. El este de urmatoarele tipuri.
Compliment direct
Eu joc sah.
Raspunde la intrebarea ce?
Ce joc? Sah.
Sah este compliment direct
Complimentul indirect
Eu joc sah cu bunica.
Raspunde la una din intrebarile: (cui?, pe ce?, cu cine?, cu ce?, despre cine? despre ce? etc)
Cu cine joc? Cu bunica.
Bunica este compliment indirect.
Compliment de mod
Eu joc sah bine
Raspunde la intrebarea Cum?
Cum joc? Bine.
Compliment de loc
Eu joc sah in fata blocului
Raspunde la intrebarea Unde?
Unde joc? In fata blocului.
Compliment de timp
Eu joc sah zilnic.
Raspunde la intrebarea Cand?
Cand joc? Zilnic.


781. Subiectul vine in fata predicatului iar complementul direct si complementul indirect vin dupa predicat.
I am reading – Eu citesc
I am reading a book – Eu citesc o carte.
Aceasta ordine se pastreaza si in cadrul propozitiilor din fraza.
The people who are my neighbors are reading a story book. - Oamenii care sunt vecinii mei citesc o carte.


782. Daca exista si un complement indirect acesta vine dupa complimentul direct daca se foloseste prepozitia to.
Daca NU se foloseste TO complementul indirect vine INAINTEA complimentul direct

The people who are my neighbors are reading a story book (complement direct) to the little girl (complement indirect)- Oamenii care sunt vecinii mei citesc o poveste fetitei.
sau
The people who are my neighbors are reading the little girl (complement indirect) a storybook(complement direct) - Oamenii care sunt vecinii mei citesc fetitei o poveste.


783. Daca nu exista compliment direct (a storybook) este obligatoriu sa se puna TO cand complimentul indirect raspunde la intrebarea cui?
The people who are my neighbors are reading to the little girl - Oamenii care sunt vecinii mei citesc fetitei.
Iata un exemplu care nu cere to (nu raspunde la intrebarea cui?)
The people who are my neighbors are reading a storybook with the little girl - Oamenii care sunt vecinii mei citesc cu fetita.


784. Adverbele de timp cu caracter precis (yesterday ieri, today - azi, tomorrow - maine, last year - anul trecut, last month - luna trecuta, next year - anul viitor etc) se pun la inceputul frazei
Orice altfel de compliment vine dupa complimentul direct daca acesta exista.
Daca nu exista vine direct dupa predicat.
Yesterday, the people who are my neighbors were reading a storybook to the little girl. - Ieri, oamenii care sunt vecinii mei citeau o poveste fetitei.
Sometimes the people who are my neighbors read a storybook with the little girl.- Cateodata, oamenii care sunt vecinii mei citesc o poveste cu fetita.br> Sometimes the people who are my neighbors read a storybook out loud to the little girl in the evening - Cateodata, oamenii care sunt vecinii mei citesc cu voce tare o poveste fetitei seara.


785. Alte reguli: adjectivele se pun inaintea substantivelor, iar adverbele de frecventa se intercaleaza la verbe
Last month, the people who are my neighbors would often read a beautiful storybook to the little girl in the park in the evening. - Luna trecuta oamenii care sunt vecinii mei deseori citeau cu voce tare o frumoasa poveste fetitei seara, in park.


786. Never si hardly au urmatoarea regula de inversare a subiectului cu predicatul.
Se zice:
I have never heard such beautiful stories sau
Never have I heard such beautiful stories.
- Niciodata nu am mai auzit povesti atat de frumoase
I could hardly believe my ears
sau
Hardly could I believe my ears.
- Abia-mi puteam auzi urechilor.


787. Inversiunea in cazul lui if
Cand se face o inversiune if cade.
If I had known the truth
sau
Had I known the truth.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu