EU

EU

joi, 10 aprilie 2014

Vorbirea directa si indirecta

Vorbirea directa si vorbirea indirecta in limba engleza

Direct and indirect (reported) speech



Vorbirea directa si vorbirea indirecta in engleza

Sunt 2 moduri in care putem reda ceea ce o persoana a spus: modul direct (vorbirea directa) si modul indirect (vorbirea indirecta).

Ø      In direct speech, we repeat the original speaker’s exact words:    - vorbirea directa
He said, "I have lost my umbrella." (El spuse: “Mi-am pierdut umbrela”.)

Here what a person says appears within quotation marks (" ... "). Direct speech is found in conversations in books, in plays and in quotations.
 
Ø      In indirect speech, we give the exact meaning of a remark or a speech, without necessarily using the speaker’s exact words:
He said (that) he had lost his umbrella. (El spuse că şi-a pierdut umbrella.) - vorbirea indirecta


 
Direct speech - vorbirea directa
Indirect speech - vorbirea indirecta
Simple Present - Vorbirea directa
"I never eat meat" he explained.
(“Eu niciodată nu mănânc carne” explică el).
Simple past  - Vorbirea indirecta
= He explained that he never ate meat.
(El explică faptul că nu mânca niciodată carne.)
Present Continuous - Vorbirea directa
‘"I’ m waiting for Ann" he said.
(“O aştept pe Ana” spuse el).
Past Continuous  - Vorbirea indirecta
= He said (that) he was waiting for Ann.
(Spuse că o aştepta pe Ann).
Present Perfect - Vorbirea directa
‘"I have found a flat" she said.
(“Am găsit un apartament” spuse ea).
Past Perfect  - Vorbirea indirecta
= She said (that) she had found a flat.
(Ea spuse că îşi găsise un apartament).
Present Perfect Continuous - Vorbirea directa
He said "I’ ve been waiting for ages".
(El spuse: “Am aşteptat o groază de timp.”)
Past Perfect Continuous - Vorbirea indirecta
= He said (that)he had been waiting for ages.
(El spuse că aşteptase o groază de timp).
Simple Past - Vorbirea directa
‘"I took it home with me" she said.
(“L-am luat acasă cu mine” spuse ea.)
Past Perfect  - Vorbirea indirecta
= She said she had taken it home with her.
(Ea spuse că îl luase acasă cu ea.)
Future - Vorbirea directa
He said, ‘"I shall/will be in Rome on Monday".
(El spuse: “Voi fi în Roma luni.”)
Conditional  - Vorbirea indirecta
= he said he  would be in Rome on Monday.
(El spuse că va fi în Roma luni.)
Future Continuous - Vorbirea directa
"I will/shall be using the car on the 1st " she said.
(“Voi folosi maşina pe data de 1” spuse ea)
= Conditional Continuous  - Vorbirea indirecta
She said she’d be using the car on the 1st.
(Ea spuse că va folosi maşina pe data de 1).
Conditional - Vorbirea directa
I said, ‘"I would/should like to see it" .
(Eu am spus: “Aş vrea să o văd.”)
Conditional  - Vorbirea indirecta
I said I would/should like to see it.
(Eu am spus că aş vrea să o văd.)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu